FANDOM

Tau to jedna z armii dostępnych w grze bitewnej Warhammer 40.000. W porównaniu z pozostałymi mieszkańcami Galaktyki są młodą, ale jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie rasą obcych.

Profil fizyczny: Tau są słabi fizycznie, ponadto uważają walkę w zwarciu za barbarzyńską i nie trenują jej. Jednak korzystają z dopracowanej do perfekcji broni dystansowej oraz pancerzy bojowych. Tau są rasą mobilnych, ale niezbyt wytrzymałych istot. Do walki wręcz wykorzystują wojska z innych światów które ślubowały Dominium Tau wierność i posłuszeństwo - Krootów i Vespidów.

Pierwszy kontakt: Pierwsze spotkanie sił imperialnych z Tau nastąpiło około 6 tys. lat temu, gdy załoga
Tau
jednego ze statków eksploracyjnych wylądowała na planecie T’au. W tym czasie Tau byli jeszcze prymitywnym ludem podzielonym na plemiona. T’au zostało zakwalifikowane jako planeta do oczyszczenia z rdzennych mieszkańców i kolonizacji przez Imperium. Gdy flota kolonizacyjna zbliżała się do T’au, drogę zagrodziła jej silna burza osnowy. Cała flota została zniszczona, a sektor, w którym znajdowało się T’au, odseparowany przez burzę na kilka tysięcy lat. Przez ten czas nastąpił błyskawiczny rozwój Tau. Kolejny kontakt z Tau nastąpił, gdy jeden z ich statków kolonizacyjnych wleciał w przestrzeń kosmiczną należącą do Imperium. Okręt został zniszczony, a genetycy z Adeptus Mechanicus zbadali próbki DNA załogi. Okazało się, że próbki pobrane 6 000 lat temu na T’au i DNA załogi statku obcych są identyczne.

Społeczeństwo:

W społeczeństwie Tau istnieje system kastowy. Kasty te odwołują się do podstawowych żywiołów.

  • Kasta Ognia – złożona z wojowników. Wojownicy kasty ognia są znacznie masywniejsi od pozostałych Tau i bardziej umięśnieni. Członkowie tej kasty kierują się surowym kodeksem honorowym. Od dziecka są szkoleni do walki i posługiwania się bronią. Wojownicy kasty ognia podczas pokoju funkcjonują jako straż miejska lub stanowią ochronę ekspedycji kolonizacyjnych. O przynależności do kasty ognia świadczy występujące w imieniu przyrostek ‘Shas’.
  • Kasta Powietrza – do kasty tej należą kurierzy oraz piloci floty wojennej i kolonizacyjnej Tau. Są znacznie wyżsi i smuklejsi od pozostałych Tau. Ich kości są bardzo słabe i kruche, więc po ziemi stąpają bardzo ostrożnie i powoli. Zmiany te nastąpiły, ponieważ przedstawiciele tej kasty większość życie spędzają w przestrzeni kosmicznej. O przynależności do kasty powietrza świadczy występujące w imieniu ‘Kor’.
  • Kasta Ziemi – przedstawiciele tej kasty to rolnicy, artyści, rzemieślnicy, projektanci oraz inżynierzy. Zajmują się też projektowaniem, i budową sprzętu bojowego dla Kasty Ognia. Członkowie kasty ziemi są niżsi i bardziej krępi od pozostałych Tau. O przynależności do kasty ziemi świadczy występujące w imieniu ‘Fio’.
  • Kasta Wody – członkowie kasty wody pełnią wiele różnorakich funkcji. Są urzędnikami, politykami, administratorami, negocjatorami i dyplomatami oraz kupcami. Podczas negocjacji często wypowiadają się w rodzimym języku drugiej strony i używają słów w sposób niejednoznaczny, aby łatwo osiągnąć zamierzony cel. O przynależności do kasty wody świadczy występujące w imieniu ‘Por’.
  • Kasta Niebiańska – pochodzenie członków tej kasty jest owiane mgłą tajemnicy. Przedstawiciele kasty niebiańskiej są duchowymi i politycznymi przywódcami mocarstwa Tau. O przynależności do kasty eterycznej świadczy występujące w imieniu ‘Aun’.

Imiona:

Na imię Tau składają się cztery elementy:

  1. Część świadcząca o przynależności do danej kasty (Aun, Por, Fio, Kor lub Shas).
  2. Stopień wojskowy lub pozycja w swojej kaście. W kaście ognia obowiązują następujące stopnie:
    • ‘La – wojownik;
    • ‘Ui – sierżant;
    • ‘Vre – weteran;
    • ‘El – straż przyboczna, dowódca drużyny;
    • ‘O – Komandor;
  3. Świat macierzysty danego Tau, np: Tau'n, T'au lub Vior'la.
  4. Indywidualne imię, często określające atuty danego osobnika.

Dla przykładu, imię komandora Kasty Ognia pochodzącego z planety Sa’cea będzie brzmiało: Shas’O Sa’cea Kais, gdzie Kais oznacza w języku Tau uzdolniony.

Obcy w dominium Tau:

W strukturach wojskowych udział biorą tylko dwie rasy: Krooci i Vespidzi. Krooci to rasa wojownicza,
Images
dorównująca pod tym względem Orkom. Mają zwyczaj pożerać zwłoki wrogów. Ich dowódcy zwą się kreatorami. Krooci wnieśli do Dominium Tau dwie podstawowe zalety. Pierwszą jest siła Krootów w walce wręcz. Druga to natomiast potężne bestie: Krootoxy. Krootox przewozi na plecach Krootów, którzy strzelają z jego pleców. Krooci hodują też ogary, specjalistycznie szkolone do polowań, knarloki, bestie używane do transportu wojowników oraz wielkie knarloki, transportujące bagaże oraz potężne działka. Vespidzi to natomiast owadopodobne istoty, cenni jako drużyna rozpoznania. Mogą wręcz rozerwać budynki za pomocą swoich potężnych szponów. Używają niestabilnej technologii kryształów, zamocowanych na lufie broni skonstruowanej przez kastę ziemi. Pozostali obcy w Dominium Tau to: Gue'Vesa (ludzie), Demiurg, Nicassar i Tallerian.

CIEKAWOSTKA:

"Zaiste dzikie są te Krooty i okrutne. Spojrzałem na nie i zadrżałem. Mam nadzieję, że kiedy zobaczą je nasi wrogowie, to jako i ja zadrżą."

Por'vre Tau Cho, poseł Kasty Wody z Sy'I'kell przed zasadzką na 17 Pułk Brimlockańskich Dragonów

Ideologia Tau:

Tau wyznają coś, co nazywają "Większym Dobrem". Wszyscy ludzie w galaktyce, według Tau, walczą w imię chciwości i żądzy władzy. Tau mają ogromne morale w czasie walki. Jednak, jak dowodzi bitwa o Kronusa, gdy członek kasty eterycznej - niebianin, zginie, zginie też morale Tau. Z tego powodu najłatwiej pokonać Tau zabijając niebianina. Póki on żyje, Tau są niepokonani. Potężni wojownicy ognia, Kroci i Vespidzi potrafią dzięki wierze w Większe Dobro przełamać fale orków bądź gwardzistów imperialnych.